Tankar om det digitala och virtuella museer och kommunikation

Det digitala och virtuella området är ett väldigt brett område. Teknologin har idag snabbt avancerat till skillnad från 20 år sedan. Internet är något idag många har. Den digitala tillgången är stort och har en kraftig påverkan på vår kultur.

Personligen tycker jag att det är något positivt att man har lätt tillgång till den virtuella världen, speciellt när det har kommit till olika museum. Detta ser jag som en positiv utveckling för framtiden. Här kan man själv, med en grupp eller klass kunna utforska just det museum man är intresserad av genom att sitta framför en dator.

Jag tror inte att museer idag använder sig utav dagens teknik som ett egenvärde. Jag tror att den virtuella världen som skapats är mer ett sätt att låta individen tolka föremålen på sitt sätt, samt få utökad information. Vilket är liknande när man personligen reser dit och tolkar föremål. Men om man är en person som vill uppleva dessa föremål ”live” så reser man helt enkelt dit. Alla är vi olika i det.

Jag tror att det även finns några negativa tankar om dagens teknik. Jag kan förstå den äldre generationen som har svårt att ”hänga med i svängarna”. Men samtidigt lever vi ett samhälle som konstant utvecklas till det moderna och smidiga samhället. Virtuella museer skapar en mer öppenhet för omvärlden. Den virtuella världen är något väntat och den ger oss ett smakprov på vad museum har att erbjuda.

Samtidigt kan man tänka så att även om man verkligen är på ett museum eller kollar den virtuell så är det kanske ändå likadant. Jag tänker mer på de fysiska föremålen. Det är inte precis så att man kan röra något föremål när man väl är på plats.

Jag har testat både det ”traditionella” och den virtuella resan i ett museum. HC Andersen museet har jag både besökt ”live” och virtuellt.  Personligen föredrar jag det traditionella. Jag tycker om vandringen mellan de olika rummen och diskutera med andra som finns där. Jag tycker om att läsa på papper istället på en dator. Jag gillar hela den känslan man får av att vara inne i ett rum fullt med historia. Men jag måste ändå ge HC Andersen museet ett plus poäng för att de fick med bio rummet i den virtuella vandringen, där man även kan se deras videoklipp. Om man gillar det traditionella eller virtuella resan är upp till var och en, man kan säga att det är en smakfråga.

 

HC Andersen Museum –

http://hca.museum.odense.dk/rundtur/

Museum Odense –

http://museum.odense.dk/en

Kommentera

