Digitala och virtuella museer och kommunikation

För mig är det digitala och virtuella ett väldigt naturligt steg in i framtiden för museer och kulturmiljö. Själv gillar jag ju det traditionella, men det är bara för att jag är människa och tycker alltid det är lite småjobbigt med förändring. Men samtidigt tror jag att hålla sig uppdaterad och följa med i den teknologiska framgången är väldigt viktigt, för att få folk att fortfarande besöka och vara intresserade av att gå på museum. Jag minns som barn när pappa drog med mig till naturhistoriska, jag hade absolut ingen lust med det och när vi väl var där gick vi på Cosmonova. Jag var helt såld, tjatade alltid efter det på att vi skulle åka tillbaka och gå så fort de hade något nytt att visa på Cosmonova.

Vet ni inte vad Cosmonova är kan ni gå in här och läsa: http://www.nrm.se/besokmuseet/cosmonova/omcosmonova.5715.html

Att få se och lära på ett roligare sätt än att bara gå omkring i ett museum och läsa på väggarna, tror jag är viktigt för att få dagens ungdom och barn att bli intresserade. Jag tror att man konstant måste utveckla och förbättra för att alltid folk fortfarande ska vara nyfikna på vår historia. Ta till exempel de flesta tekniska museum som finns idag, där det är mycket prova på och göra själv, det minns man mycket lättare. För att jag faktiskt fick göra själv. Man måste beröra så många sinnen som möjligt för att lära och att vara intresserad. Är det kul är det lättare att minnas.

Jag är väldigt intresserad av mode och hur vi har sett ut tidigare, där är jag väldigt tacksam för att digitala museer finns. För att dåtidens mode och kläder, är inte något som alltid finns på utställning i den staden jag befinner mig i. Att jag då kan gå in på sidor som www.digitaltmuseum.se och titta på utställningar, bilder och beskrivningar tycker jag är väldigt kul. Just för att dessa utställningar inte sker så ofta, tycker det är helt fantastiskt med hur trender förändras i takt med hur vi förändras. Det låter rätt självklart, men det är ju alltid någon människa som är en trendsättare och som resten av oss bara följer. Filmen Coco Avant Chanel tycker jag visar väldigt bra på hur modet förändrades bara för att en kvinna bestämde sig för att nu var det dags för kvinnor att också ha bekväma kläder på sig.

kulturkläd

Bild från http://www.digitaltmuseum.se/things/jrnstedts-mannekng-mars/S-BM/UMFA53240:001689

Att allting blir så lättillkomligt, är väl både bra och dåligt. Det speciella med att gå till ett riktigt museum, upplevelsen och känslan, försvinner med det digitala. Jag tror att det är viktigt att man kombinerar det gamla med det nya, för att få det maximala utslaget. Att man fortsätter ha kvar det traditionella, men att på plats så finns det virtuellt och digitalt. För att stimulera, lära och få folk att vara nyfikna och intresserade.

Kommentera

