Virtuell museum – två fascinerande exempel

”Medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som är viktig att utveckla tillsammans med förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Skolan är en social och kulturell mötesplats som både har en möjlighet och ett ansvar för att stärka denna förmåga hos alla som arbetar där.” (ur: Skolans värdegrund och uppdrag, Läroplan Grundskolan 2011)

Dagens samhälle bli mer och mer internationell. Människor med olika kulturella bakgrunder leva sida vid sida oavsett vart man befinner sig i Sverige, Europa eller i världen. Skolans läroplan säger tydligt att elever ska ta del av sitt eget och andras kulturarv. Det bidra till en kulturell mångfalt, förståelse, tolerans och respekt mot olika kulturer. Med hjälp av den digitala tekniken har Skolan fått en möjlighet att använda sig av kulturella och historiska skatter ifrån hela världen. Digitaliserade föremål i form av till exempel konstverk, fotografier, filmer, historiska kartor, ljudinspelningar osv. kan hjälpa till att göra  undervisningen mer levande, mer lättförståeligt och förhoppningsvis skapa ett ökat intresse hos eleven.

Det är kanske inte alltid så lätt att åker till ett museum, ett kulturminne eller en historisk plats, som inte befinner sig i  omedelbar närhet. Ibland kan det givetvis handlar om tidsbrist eller/och att målet är för långt att åka till (finansiella aspekter). En möjlighet är att besöka virtuella museer på nätet som kan ger en första överblick av vad som finns i deras utställningar. Leta man efter särskilda föremål kan man hitta de i digitaliserade arkiv, som många museer har byggt upp.

När jag letar efter virtuella museer på internet hitta jag ett stort och omfattande utbud. Det verka som såväl stora världsberömda som mindre mer okända museer satsa på att digitalisera sina utställningar och gör de tillgängliga till allmänheten. Jag välja att fokusera på två av världens stora museer, som båda har skapat en fascinerande och spännande virtuell rundvandring genom sina utställningar. Det ena museet är Frankrikes Nationalmuseum ”Louvren”, som en gång i tiden byggdes som kungligt palats, men en del blev museum i slutet på 17- talet. Idag är Louvren världens mest besökta museum med cirka 8,5 miljoner besökare under året 2007. De olika utställningar omfattar runt 35.000 föremål, det mest kända konstverket är nog Leonardo da Vincis världsberömda ”Mona Lisa”. Det andra museet är ”Smithoninan National Museum of Natural History” som ligger i Washington DC., USA.  Museet är en del av ” The Smithonian Institute”, drivs av den amerikanska staten och är det mest besökta museet i Nordamerika. Museets samlingar består av över 126 miljoner föremål, bland annat växter, djur, fossiler, mineraler, stenar, meteoriter och kulturella artefakter.

image

image

Virtuella vandringar genom museets utställningar

Söka man på nätet under ”virtuell museum” och respektive namn på museum så tycker jag var det inte svårt att komma på rätt sida som är utgångspunkt till en resa i dem virtuella utställningar.  Louvrens  virtuell vandring genom museet är överskådlig, lätt att genomföra, väldigt informativt och intressant.  Man har möjligheten att utforska rum för rum, markera man föremålen får man en mer utförlig beskrivning av till exempel föremålens ålder, storlek och användning. Vid vänster nedre hörn av skärmen finns en liten diskret karta, som vissa den visuella besökare var man befinner sig.  Vill man har en överblick över hela museet kan man förstora kartan utan att skymra  sikten på den virtuella vandringen.  Vid Smithonian Naturhistoriska museet är det svårare att orientera sig. Om man behöver har kartan framme för att inte tappa överblicken dölja den en fjärdedel av skärmen vilket jag tycker inte är lyckads. Även här finns det många spännande utställningar. Som besökare får man tyvärr  inte als lika många information upp som på Louvrens rundgång. Det finns betydligt färre information om föremålen. Alla information som besökaren kan får begränsas tills det visuella. Jag undra varför man valde den varianten till ett så betydelsefull museum? Är det för att skapa intresse och nyfikenhet att det virtuella besöket ska leda till ett fysiskt besök? Eller ska sidan utvecklas?

Ett virtuell besök bli aldrig mer än ett visuellt besök. Jag tycker att det kan aldrig ersätta ett fysik museumsbesök. Men det är ett mycket bra medium att väcka intresse, locka ”museumslata” eller göra reklam och bli  synligt. Ett virtuellt museumsbesök ger ett mycket bra första överblick, det spelar ingen roll var man är. När jag besökte för några år sen Nationalhistoriska museum i London och stått under ett gigantisk stort Tyrannosaurus Rex huvud var det mycket imponerande. Hela jag fick plats i det! När jag besökte Smithonian Naturhistoriska museets virtuella dinosaurier-utställning var det inte lika imponerade eller väckte känslor. Om ni har möjlighet att besöker en spännande utställning: stäng av datorn och besök ett museum med alla dina sinnen!

 

Annonser

One thought on “Virtuell museum – två fascinerande exempel

  1. spännande, ny anledning till varför vi fastnar hemma framför datorn. som om där inte finns nog med saker vi kan underhålla oss med framför den; mail, facebook, tv, film, plugga, googla… nu kan vi gå på museum också.

    bra med en konstruktiv granskning av de olika internetversionerna av Louvren och Smithsonian. antagligen är båda under uppbyggnad och förbättring, men bristerna kan ju precis som du säger vara ett sätt att fånga tittarens intresse.

    frågan är om virtuella museer får folk att tänka: ”jaha, nu har jag sett det, då behöver jag inte åka dit”, eller ”åh nu vill jag uppleva detta på nära håll också! då får jag ta och åka till museet och titta live!”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s