Digitala och virtuella museer och kommunikation – det virtuella arvet

Välkomna till det moderna samhället, fyllt av nya, teknologiska innovationer och digitala utvecklingar! I och med den senaste veckans tema som var ”digitala och virtuella museer och kommunikation” kommer nog de flesta delaktiga att komma fram till samma slutsats, just att detta är riktningen vi idag är på väg mot. Vi människor utvecklas konstant och med det förändras vårt samhälle. Vi lever i en tid där teknologin kan hittas överallt, oavsett vad du gör eller var du är. Detta gäller självklart då även kulturens och historians värld, där vi idag bl.a. kan betrakta olika platser och föremål utan att flytta oss från soffan. En process är i rörelse, vars syfte är att digitalisera och bevara hela världen med hjälp av bilder, film och ljud.

Och tack vare detta kan man nu t.ex. hitta sidor på internet som ger dig virtuella tourer över mer än 300 olika museer över hela världen. Ett av dessa museer är Smithsonians National Museum i USA. Detta museum har länge varit känt i hela världen för sina utställningar, sin storlek och idag är det också möjligt att gå på en s.k. ”Panoramic Virtual Tour” som tillåter besökare att, genom sina datorer eller mobila utrustningar, kunna göra en virtuell, självguidad tour över hela museet, rum för rum. Touren har en liknande design till google maps, där man använder sig av pilar för att navigera i museet och även titta närmare på vissa föremål.
01
Denna typ av virtuell tour kan vara speciellt bra för människor som inte har möjlighet att ta sig till de faktiska museerna, vare sig det är av ekonomiska skäl eller fysiska rörelseförhinder. Förutom detta är det digitala alternativet även en fördel genom att man lyckas bevara platser och artefakter som med tiden hade förfallit eller förstörts och således inte kunnat betraktas av framtida generationer. Det bidrar helt enkelt till att vi får en mer detaljerad och rikare historia att dela med oss av. Möjligheten att dela med sig är i sig ännu en fördel. Om man inte har mystiska förmågor att besöka varje plats och museum i världen under en livstid är det fysiskt omöjligt att se allt det som man kanske skulle vilja. Med hjälp av digitala bilder kan man istället bara söka efter det man är intresserad av och på så sätt få möjligheten att se det.

Självklart är då en uppenbar nackdel att det aldrig kan vara samma sak att se något på bild som det är att se det i verkligheten. Jag har själv t.ex. besökt British Museum i London och kan utan tvekan säga att det inte går att jämföra synen av ett riktigt dinosaurieskelett som det hade varit att se det på national history-kanalen på tv. Jag tror att den riktiga verkligheten alltid kommer vara bättre än en fabricerad verklighet. Men samtidigt måste man förstå anledningen till att dessa andra ”verkligheter” finns. För att ge så många människor som möjligt, både nu och i framtiden, chansen att ta del av några underbara och lärorika historiska och kulturella platser och föremål behöver vi det digitala och virtuella. De kan berätta våra historier och vår utveckling när vi själva inte längre har möjligheten.

Länkar:

* Hemsida som erbjuder över 300 olika virtuella museer att besöka –
http://www.virtualfreesites.com/museums.museums.html

* Smithsonian National Museum Panoramic Virtual Tour –
https://www.mnh.si.edu/panoramas/

Annonser

One thought on “Digitala och virtuella museer och kommunikation – det virtuella arvet

  1. Jag håller helt med om att man måste se de digitala/virtuella museerna som ett komplement till de fysiska. Känslan/atmosfären tror jag är en otrolig viktig del för helhetsupplevelsen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s