Digitala och virtuella museer

När vi började läsa om digitala och virtuella museer, alltså tillgängligheten att kunna besöka och upptäcka kulturmiljöer och kulturarv genom Internet, var min första reaktion att det egentligen var ett naturligt steg i vår utveckling. Varför inte? Så som andra med mig redan skrivit i denna blogg har det ju bara varit en tidsfråga, allt annat i vår tillvaro har ju redan digitaliserats så detta borde inte vara ett undantag.
När jag började kolla runt efter olika digitala museer insåg jag att det fanns hur mycket som helst att titta på och upptäcka. Det ger en ofantlig möjlighet att kunna sitta hemma i sin bekvämlighet och helt bestämma själv vad och när man vill se något. Med ett enkelt knapptryck kan man se ett museums särskilda samling eller varför inte se ett av världens mest besökta sevärdhet, Sixtinska kapellet i 3D, direkt i din dator? På ett ögonblick befinner du dig i kapellet, med ett harmonisk bakgrundsljud för att förstärka känslan av att du faktiskt är på plats.
Jag anser att detta givetvis har både för- och nackdelar. Jag tycker tanken med virtuella museer är positiv, det ger museer potential att nå ut till fler besökare, med tanke på att Sverige som land har många internetbesökare är det självklart att både marknadsföra sig och dela med sig av sina samlingar. Det kan ju också inspirera människor att faktiskt resa och se det i verkligheten. Tanken att kunna bestämma vad man vill kolla på och göra det direkt på Internet är också god för dem som inte har möjlighet att resa runt i världen och göra det.

BildBild

Bilder: Sixtinska kapellet, 3D- tour

http://www.11even.net

http://www.cs.stanford.edu

Dock kan jag tycka att själva ideén och tanken med att besöka museer är just att kunna strosa omkring bland de ”riktiga” grejerna. Det är just känslan att veta att ett visst ting eller en viss plats eller sevärdhet faktiskt spelat en roll i historien. Som vi pratat om innan så har våra sinnen en viss roll när vi besöker ett kulturarv eller miljö. Att kunna se Sixtinska kapellet i 3D på sin dator kändes som en rolig grej, men jag tror inte att det är en bråkdel av hur det känns i verkligheten, att faktiskt stiga in där och insupa historien och konstverket. Det är det som för mig gör historiska arv och miljöer till just vad det är, känslan och autenticiteten i föremålen. Och jag har svårt att tro att det är något man direkt kan avbilda genom en datorskärm.

Sixtinska kapellet: http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html

En intressant hemsida jag hittade med olika förslag på vad man kan besöka genom internet ”63 virtuella museer för dig att besöka”: http://sv.livroseafins.com/54-museus-virtuais-para-voce-visitar/

Kommentera

