9/11 och Plastminnet

Plastsminne, eller prostetic memory betyder att en individ har genom yttre påverkan fått ett konstgjort minne. Detta kan vara genom arv, film eller museer med mera. För att ge ett exempel är muséer ett sätt att införskaffa ett konstgjort minne. Man går till muséet för att ta del av t.ex. historia, och om något väcker ens intresse kan detta påverka individens åsikter och funktioner oavsett ras eller etnisk bakgrund. Prosthetic memory används då det kollektiva minnet inte kan återberättas. Då används detta för att kunna återberätta de involverades händelser, då de kanske inte lever eller är kvar i hemlandet.

9/11 och kriget i Irak

 Efter det att 9/11 skett så visade Amerikansk media att hela det Amerikanska folket stod enade. Attentatet är både ett socialt minne (för de som var där) samt ett prostetic memory där folk utanför USA tog till sig händelsen och gjorde det till sitt egna minne.

Denna  tragiska händelse har gjort att folk har gjort ett minne till sitt eget för att komma ihåg eller att visa vördnad. Dock har minnet om 9/11 används flitigt. Politikerna i Usa tar minnet och omvandlar det till ett slags patriotisk krigsrop mot terrorismen och ger då mer bränsle till den konflikt som faktiskt redan fanns innan attentatet.

Hela ämnet om 9/11 har enligt mig blivit väldigt Amerikaniserat. Om man kollar på de filmer som har kommit ut om/och efter attentatet så kan man nästan känna på den patriotiska känslan den avger. Jag uppfattar även att filmerna har som mål att stärka den amerikanska patriotismen, och genom ett ”neutralt” öga kan jag känna att det blir väldigt jobbigt i längden. Dock har även attentatet påverkat mig, då jag kommer ihåg vad jag gjorde den 11 september 2001  och faktiskt följde bevakningen när det sändes live. På det viset har även jag skapat mig ett plastminne.

USAs sociala minne är uppdelat i två olika ”minnesläger” när det gäller kriget i Irak. Man har antigen värderingen att USAs inblandning i Irak är en bra sak (Pro-Iraq), dels för att eliminera terrorn och dels för att göra det demokratiskt enligt Amerikansk modell. Det andra lägret är emot kriget (Con-Iraq) och anser att de inte har något där att göra, att militär inblandning inte kommer göra saken bättre (med tanke på hur andra krig har varit (Vietnam)).

Dessa två grupper har olika samtida värderingar med grunden ur 9/11. Många såg 9/11 som startskottet för kriget mot terrorn, samt att många andra ser konspirations teorier om att det var en statlig operation för att just kunna börja kriget. I och med Pro-Iraq rörelsen har Irak utpekats som ”The bad guys”. Media samt 9/11 har fått delar av världen till att hålla med om denna värdering om att Irak är terrorlandet nummer ett. 9/11 har präglat minnet av Irak som ett terrorminne och inte så det var förr, då det var ett rikt historiskt och kulturellt land där ”livets vagga” låg.

USA har fått ett annat socialt minne i förhållande till Irak än resterande länder i världen har. Den kulturella rensningen som pågick/pågår har inte påverkat Pro-Irak rörelsen eftersom de inte har samma minneskluster pga 9/11. De ser inte Irak som ”kulturella Irak” , och vänder andra  kinden till och håller sig till sina egna värderingar och intressen.mideast-iraq-on-this-site.jpeg6-1280x960 – kulturminne?

 Det konstgjorda minnet i förhållande till 9/11 och kriget i Irak är en intressant debatt. På senare år har den dock försvunnit mer och mer då andra konflikter tar ”rampljuset”. En bok jag rekommenderar är Prosthetic memory : The Transformation of American Remembrance in the Age of Mass Culture av Arthur G. Neal. Denna bok har jag använt mig av i tidigare kurser och är väldigt läsvärd.

One thought on “9/11 och Plastminnet

  1. Intressant det här med plastminnet, har aldrig hört det uttrycket innan. Jag själv minns att jag var med pappa på jobbet när radiosändningarna bryts och jag får höra den hemska nyheten, och all rapportering som följde därefter. Alltså mitt plastminne.

Kommentera

