Ravensbrück – Koncentrationslägret som var ämnat för kvinnor

Jag tycker det är väldigt intressant med svåra kulturarv, kanske det jag finner mest intressant. För många år sen så besökte jag Ravensbrück. Det var ett koncentrationsläger för kvinnor i Tyskland, utanför staden Neubrandenburg. Vi var där på konfirmationsresa och jag kommer så klart och tydligt ihåg över den sorgliga stämning som låg över platsen. Vi promenerade omkring länge och man fick nästan gå överallt på området. Jag kommer specifikt ihåg den bok som finns precis vid ingången till Ravensbrück, en bok som innehåller namnen på alla de kvinnor som någon gång under krigets tid befunnit sig i lägret.

Ravensbrück, Konzentrationslager

Kvinnor skyfflandes jord i Ravensbrück 1939.

Koncentrationslägret upprättades av SS 1938 och de första kvinnorna anlände på våren 1939. Lägret var verksamt ända fram till krigets slut och under tiden passerade 132 000 fångar genom lägret. Över 90 000 fångar dog under tiden, om man bortser från förintelselägren, så har Ravensbrück det högsta dödsprocentantalet. Detta läger var det enda som enbart var ämnat för kvinnor och fångarna var politiska fångar, judar, romer, Jehovas vittnen och så vidare. De första fångarna som kom var en mindre grupp Jehovas vittnen. De jobb som fångarna tvingades att göra i koncentrationslägret var knutet till den tyska krigsindustrin. De var tvungna att jobba 12 timmars pass om dagarna och matportionerna var väldigt små. De judiska kvinnorna fick göra de tyngsta jobben.

ravensbruck

Barack i Ravensbrück.

Det var både män och kvinnor som jobbade som lägerpersonal i lägret. Men inom området så fanns ett utbildningsläger för kvinnliga SS-vakter. Man gjorde även medicinska experiment på fångarna. Man använde kvinnorna som försökskaniner för att pröva nya medicinska preparat. Bland annat skedde brutala steriliseringsförsök och man försökte framkalla infektion hos fångarna, liknande den infektion som soldater kunde erfara i krigssituationer.

Jag hade kunnat skriva i evigheter om de usla och hemska levnadssätten som fångarna i Ravensbrück fick uppleva. Jag tycker det är vidrigt att de barn som levde i detta lekte inte lekar som ”mamma, pappa, barn” utan ”fånge och fängelsevakt”, för det var den enda vuxenomvärld de visste.

Allt detta är så viktigt att veta idag och veta vad människor är kapabla att göra mot andra människor. Att bara för att man kommer från en annan bakgrund, religiösa tro eller kultur så är man inte värd. Vi alla är människor och lika. Därför tror jag det är otroligt viktigt att veta vår historia, detta svåra kulturarv. Jag vet att i början av 2000-talet så fanns det fortfarande historieböcker i Trelleborgs kommun, på högstadieskolor, som förnekade förintelsen.  Vilket för mig är helt sjukt.

Historian och våra kulturarv finns till för att vi ska lära oss av våra misstag och minnas det vi faktiskt gjorde bra. Det är vad jag tror på.

2 thoughts on “Ravensbrück – Koncentrationslägret som var ämnat för kvinnor

  1. Otroligt att de inte rensat bort så gamla skolböcker, hur kan man som lärare använda en sådan bok med gott samvete? Totalt oacceptabelt.

  2. Det är hemskt att läsa om hur det var i koncentrationslägena och detta var ett som jag tidigare inte hört mycket om och att tänka sig att barn levde i dessa förhållandena och inte fick ha en ”normal” uppväxt är hemskt.

Kommentera

