Kulturmiljö och kommunikation

Som exempel på ett kulturarv har jag inför denna bloggen valt att skriva lite kort om slottet Neuschwanstein som är beläget i södra Tyskland i de Bayerska alperna. Platsen i sig där slottet är byggt har en äldre historia än bara detta slottet och det tycker jag är intressant. Begreppen kulturarv och kulturmiljö kan vara svårdefinierade och kan som bekant betyda olika saker för olika individer. För min del personligen när jag tänker på dessa två begrepp dyker bilder av medeltida byggnader och slott i olika former upp. Kulturarv är för mig självklart mer än bara en byggnad som har existerat under en längre tid men det är det första jag kommer att tänka på.
För att skriva lite om Neuschwanstein kan jag först benämna att detta inte är ett väldigt gammalt slott.
Konstruktionen av byggnaden började år 1869 och kungen som vid denna tid var Ludwig den 2a av Bayern flyttade in år 1884. Under början av konstruktionen fanns enbart ruiner kvar av de föregående slott som funnits på platsen tidigare. Vid denna tid hade enbart 14 stycken rum utav alla 360 rum iordningställas. Sju veckor efter kung Ludwig´s död år 1886 öppnades slottet för allmänheten. Detta slott är ofullkomligt och detta framgår på flera sätt. Bland annat i tronrummet. Där tronen skulle ha varit placerad är det nämligen tomt. Slottet har en romantisk stil och detta märks i hela byggnaden förutom sovrummet. Sovrummet har en mer gotisk stil och väggarna i detta rum påminner om en kyrka med just gotisk stil. Kungen såg dessutom till att rummen i slottet skulle representera sagor, legender och konstnären Wagner. Slottet är i nuläget öppet för allmänheten i stort sett året runt och besöks årligen av över 1,3 miljoner besökare. Under sommaren kan så många som 6000 personer besöka slottet under en dag.

800px-Schloss_Neuschwanstein_2013

Jag har personligen inte besökt Neuschwanstein ännu men det är någonting jag kommer att försöka göra i framtiden. I min åsikt är ett slott som detta någonting som förgyller ett redan mycket vackert landskap. Dessutom berättar dessa byggnader om hur mycket fokus som lades på hur imponerande byggnaden skulle se ut. Det var mer status än funktionellt även om Neuschwanstein var ett väldigt funktionellt slott för sin tidsperiod. Dessutom tycker jag att platsen som slottet är beläget på vittnar om en rik och betydelsefull historia då det innan detta slottet har funnits tidigare byggnader på samma plats.

800px-Neuschwanstein_–_Schloss_nach_vorläufiger_Einrichtung_für_den_Publikumsbesuch

Kommentera

