Ales Stenar – en idyll i idylliska Skåne

Vi har fått i uppgift att skriva här i bloggen om ett kulturarv/kulturmiljö som vi vill lyfta fram. För mig var det inte så svårt att välja ut något, för det första som kom upp i huvudet var Ales stenar i sydöstra Skåne. Där jag har varit så många gånger att jag inte längre vet hur många det är. Dels för att min familj bor väldigt nära och dels för att det är väldigt vackert och hur mysigt som helst att promenera omkring där. Varför jag valde ales stenar är också för att det är så fint bevarat. Ingenting har byggts där, inget har förändrats, förutom av naturen och av kossorna som betar där. Kulturmiljö/kulturarv för mig är just när man låter det vara som det har varit. Eller göra sitt bästa för att bevara vad det en gång var.

alesstenar2

På den branta kusten i Kåseberga strax utanför Ystad ligger Ales stenar. 32 meter över havet finner vi stenarna och består av 59 stora stenblock som står i en 67 meter lång och 19 meter bred skeppsliknande formation. Det är en av Skånes mest populära turistattraktioner, med sin charmiga hamn och alla fiskrökerierna omkring, är det en väldigt idyllisk plats att promenera omkring i. Sen att de erbjuder fantastiska sillamackor i fiskrökerierna är bara ett väldigt stort plus. Ny forskning från 2012 visar att Ales stenar uppfördes under järnåldern, 600-1000 år e Kr. Tidigare har det varit diskussion om stenarna uppfördes under bronsåldern eller järnåldern, men med denna nya forskning har man daterat alltså till järnåldern. Dateringen bygger på jämförelser med danska skeppsättningar från 900-talet och kol 14-prover.

alesstenar1

 

Ales stenar fotat 193o-talet. 

Något jag tycker är väldigt intressant är att man inte är säker på vad Ales stenar hade för syfte eller funktion, en grav, solkalender, minnesmärke eller tingplats har diskuterats, men inget har man kunnat bestämma.

3 thoughts on “Ales Stenar – en idyll i idylliska Skåne

  1. Detta var nytt för mig. Verkligen intressant! Känner att man får ta en resa dit nu när det ändå är så nära

  2. Jag har aldrig varit där, visste knappt att det fanns något sådant i Sverige! Det får bli ett besök i sommar!

  3. Intressant läsning. Du tar också upp hur detta kulturarv framförs utav omgivning. Att det till exempel är en vacker plats att besöka just för naturen. Jag kommer att besöka platsen när jag får möjlighet!

Kommentera

