Kulturarv och kommunikation: Gripenbergs slott

IMG_1574

Om jag skulle fått frågan vad ett kulturarv eller kulturmiljö är för ett par år sedan innan jag började med mina studier på kulturmiljöprogrammet, så hade listan inte blivit särskilt lång. Jag hade förmodligen mest relaterat till diverse världskända historiska turistmål. Idag ser jag kulturarv och kulturmiljö i en mycket större utsträckning. Ett kulturarv speglar människors levnadsätt genom historien i form av lämningar, traditioner och värderingar som vi övertar från tidigare generationer. Därmed behöver det inte endast ses som materiellt utan det kan även vara immateriellt.

Kulturarvet och kulturmiljön hjälper oss att förstå hur samhället har sett ut, utvecklats och förändrats genom tiderna, vilket ger oss en uppfattning/bild om hur människor har levt samt verkat under föregående generationer. Det kan på så sätt ge oss förståelse hur vi lever och verkar idag och hur det kan påverka oss i framtiden.

Ett kulturarv behöver exempelvis inte vara något stort eller uppmärksammat. Jag kan både se ett kulturarv (som i detta fall) som ett ståtligt välbevarat slott likaväl som ett övergivet torp mitt ute i skogen. Båda representerar en tid i historien som vi kan lära oss utav och som är viktigt att bevara för framtida generationer. Något som jag har tagit mig vid till under programmets gång är att kulturarv finns runt om oss närmare än vad vi tror. Det gäller att bara att ha ögon att se det.

Jag har valt att uppmärksamma ett kulturarv som är placerat ungefär en halv mil sydväst om min hemstad Tranås i Jönköpings län. Nämligen det vackra Gripenbergs slott. Slottet uppfördes mellan åren 1663-1666 av Carl Gustaf Wrangel och är idag ett av Sveriges största och äldsta träslott. Drottning Kristina gav fältmarskalken Carl Gustaf Wrangel sextiofyra mindre gårdar i Säby Socken år 1648. Han valde att slå ihop gårdarna till en större enhet där han hade planer att uppföra slottet. Tre år senare stod det klart. Slottet döptes till Gripenberg efter Margareta Grip som var Carl Gustafs mor.

Slottet har fyra hörntorn, två flyglar och var ursprungligen rödmålat. Arkitekten sägs vara Nicodemus Tessin den äldre, som 1661 blev utnämnd till Sveriges och Stockholms första stadsarkitekt. Han är även känd för att ha skapat ritningarna för bland annat Drottningholms slott och Kalmar domkyrka. Slottet skulle användas som ett jaktslott men det sägs att Wrangel endast besökte slottet en gång. Efter hans död (1676) gick slottet i arv till Wrangels tvååriga dotterdotter Maria Margareta Wittenberg. Vid 1680 övertogs slottet av Kronan under reduktionen.

131_2-2

Akvarell från 1803 av Gripenbergs slott. Bildkälla: http://www.slottsguiden.info/slottdetalj.asp?id=131

Under 1700-talet hade slottet tre olika ägare. Den sista var kommerserådet Samuel af Söderling. Söderling sades ha haft många regler på Gripenberg och dess gård. Bland annat en hälsningsplikt som landsborna var tvungna att följa om det hade något ärende till Söderling. På gården fram till slottet fanns tre inhägnader, för att komma igenom grindarna fram till trappen fick man genomgå en viss ritual. För att komma förbi första grinden var man tvungen att ta av sig hatten. Efter detta skulle man passera de övriga två grindarna djupt bugande innan man nådde porten där Söderling väntade.

Det året Söderling dog såg han till att Gripenberg och den närliggande gården Mörbylund gick i arv till hans dotterson August Söderling Hermelin. Det gjorde han genom att göra dem till fideikommiss som innebär att slottet inte kan säljas utan måste gå i arv. Under 1820-talet genomgick slottet en grundlig restaurering, med det försvann mycket av den fasta inredningen från byggnadstiden. Än idag ägs gården och slottet av släkten Hermelin och är ej öppen för allmänheten. Ytterligare restaurationer har genomgåtts men det finns ännu kvar lite av den gamla fasta inredningen såsom takmålningar, gamla möbler, skulpturer, familjeporträtt och andra målningar av kända konstnärer under slottets tid. I mer modern tid är även slottet känt för att vara hemsökt, men den historien får vi ta vid ett annat tillfälle!

IMG_1572

Jag valde detta kulturarv (och kulturmiljö) för att jag alltid sedan jag har varit liten har fascinerats av slottet. Jag har aldrig fått möjligheten att besöka slottet, men jag ska nog hitta ett knep till att få göra det i framtiden!

6 thoughts on “Kulturarv och kommunikation: Gripenbergs slott

  1. Jag förstår verkligen din fascination! Jag tycker det är intressant att det finns bevarat berättelser om hur dåtidens tjänstefolk fick underordna sig alla nycker från godsherren. Det är annars lätt att dessa försvinner till förmån för de vackra fasaderna. Sedan tycker jag att det är lite tråkigt att sådana här platser inte kan öppnas upp mer för allmänheten, men det ligger förstås en svårighet i att kombinera ett privatboende med guidningar.

  2. Jag tycker att texten är intressant. T.ex att personen tog upp att programmet har ändrat personen sätt att se på kulturarv.

  3. Är själv väldigt förtjust i slott så jag kan förstå varför du valde att presentera detta. Det är roligt att höra sina egna tankar återspeglas i andra människor och jag måste säga att mycket av det du sa kände jag igen mig i. Hur mycket större betydelse ordet kulturarv får efter att man har gått endast en termin av programmet. Slottet i sig är en plats jag väldigt gärna skulle vilja utforska. Man borde uppmärksamma dessa platser mer och ge allmänheten lättare tillgång till det, så att folk inte glömmer vilka fantastiska saker som kan ligga bakom nästa krök!

  4. Vill hålla med Therese om att det är berättelser av den typ du skriver som är intressanta att läsa idag. Byggnaden i sig är säkert speciell, men historien handlar ju ändå om oss människor till största del. Historia som vi kan relatera till förhöjer alltid upplevelsen av en plats!

  5. Kul att få läsa lite om historien kring hela platsen, inte bara slottet i sig utan även om folket som bodde där och gjorde platsen. Intressant!

  6. Kul läsning, roligt att du tog upp lite om hur det var att besöka slottet förr, men tråkigt att det inte är öppet för allmänheten, du hittar nog på ett sätt att få besöka slottet. Väldigt intressant slott med rik historia.

Kommentera

