Äskhults By

Vad jag anser vara bland det mest fascinerande bland kulturarv/ miljöer är de små anekdoterna och berättelserna som verkligen får platsen eller objektet att verka levande, en historik som på något sätt bidrar till en ytterligare nivå av förståelse angående dess plats i vår historia.  Det är också de här skildringarna som hjälper oss att relatera på en mer personlig nivå vilket bidrar till ett större intresse och att vi lättare kan ta oss till fakta.  Ett utomordentlig ställe som exempel för det här är för  mig är Äskhults by i norra Halland.

17556 - Kungsbacka Turistbyrå

(Bildkälla : http://www.vastsverige.com/sv/kungsbacka/sevardheter/Askhults-by/Historik-om-Askhults-by)

Äskhults by omnämns för första gången i skrift på 1600-talet men lämningar på kullen kan ledas tillbaka ändå till för ca 2700 år sedan. Namnet förekom 1592 och var då istället Eskhollt, som man tror spelar på de stora mängder askträd som finns i området. Byn består av 4 gårdar och totalt 11 konstruktioner. Äskhult har fortsatt bestå av ett gemensamt bytorg och en tät sammanvävning av gårdarna då byggnaderna aldrig flyttades ut till respektive ägor vare sig vid Storskiftet eller Laga skifte.

14 maj2011 012

(Bildkälla: http://johgrip.blogspot.se/2011_05_01_archive.html) 

1964 dog den siste inneboende och det var tack vare ett stort intresse som byn blev bevarad och senare vid 1981 blev förklarad byggnadsminne och även ett riksintresse för kulturmiljövård.  Sedan 90-talet har byn fått nytt liv med många årliga evenemang och är på sommaren öppet var dag för besökare med ett antal anställda. I ett av husen har det sedermera även installerats ett fik där man bakar bröd och bakelser med lokala recept.

För att avsluta mitt blogginlägg tänkte jag återkomma till inledningen angående den personliga relationen till en plats.  Äskhults by är beläget drygt 1 mil från där jag är uppväxt och bara ett par kilometer från min mormor & morfars hus där jag har spenderat många av mina sommarlov som liten.  Så naturligtvis har jag med mitt historia intresse besökt platsen ofta men det är inte bara därför jag har en viss fallenhet för stället, utan det är också så att min mammas sida av släkten härstammar ifrån byn.  Ofta när jag är där brukar jag innan det är dags att lämna gå in på fiket och beställa ett antal ringar(en slags kaka) bakade på min gammelmormors recept, självklart är dem dock inte lika goda som när hon var i livet och bakade dem själv.

Askhults-by-oppnar-for-sasongen_0

(Bildkälla: http://www.vastsverige.com/sv/kungsbacka/products/125757/Askhults-by-oppnar-for-sasongen/)

Källor:

http://www.vastsverige.com/sv/kungsbacka/sevardheter/Askhults-by/Historik-om-Askhults-by/

One thought on “Äskhults By

  1. Håller helt med om att kulturmiljö/kulturarv blir mer intressanta för oss när vi kan få en mer personlig koppling till det. Till exempel tyckte jag att texten blev mer intressant med din släktkoppling till byn.

Kommentera

