Kristianstad- ett av Nordens mest fängslande exempel på renässansens stadsanläggningar

När man pratar om kulturmiljöer och kulturarv så får man ställa sig frågan, vad är en kulturmiljö eller ett kulturarv för mig? För mig kan en kulturmiljö innefatta ganska mycket men för det mesta så anser jag att det är något som till exempel en stad, en plats, alltså en helhet. I denna helhet finns den fysiska miljön som byggnader och inredning, jordbruk och skog, industrier och industriområden.  En kulturmiljö eller ett kulturarv kan också ha en historia med sig. Det behöver inte handla om en specifik byggnad. Utan om man ser på helheten så kan en kulturmiljö förmedla en historia som har formats av människor och berättar om människors liv.

Den kulturmiljö som jag har valt att berätta om är Kristianstad. Kanske inte så chockerande val eftersom det är just i Kristianstad som jag är född och uppvuxen i. Det var i början av 1600-talet som staden grundades av Christian IV. Kristianstad är faktiskt den stad som anlades först i Norden efter renässansens mönster med bastioner och vallar. Christian IV ville skapa en bra stadsplanering för att både skydda mot angrepp men även för att skydda viktiga transporter i området. Det fanns två torg, Lilla torg som utgjorde en handelsplats med enklare handel och hantverk medans Stora torg blev ett centrum för det administrativa. Och än idag så funkar de båda torgen på samma sätt som på 1600-talet.

I Kristianstad så finns det en kyrka vid namnet Trefaldighetskyrkan som är ett av de mest monumentala byggnadsverken i staden och den byggdes mellan åren 1617-1628. Kyrkan är av de typiska dragen för holländsk renässansstil.

File:Trefaldighetskyrkan-Kristianstad.jpg

Trefaldighetskyrkan Kristianstad

Kristianstad blev en residensstad år 1719 då Skåne delades i två län och stora ombyggnadsarbeten av vallgravar, bastioner och vallar tillkom. Även om Kristianstad på den tiden var en militär och administrativ stad så fungerade den också som en handels och hamnstad. Helge å ändrade visserligen lopp år 1775 vilket gjorde att Kristianstad förlorade sin betydelse som hamnstad. Staden fick en bra möjlighet att expandera i mitten av 1800-talet då vallarna och bastionerna revs.

1865 anlades den första järnvägslinjen till Kristianstad vilket ledde till att fler linje tillkom och staden blev sedan en järnvägspunkt. Flera monumentala byggnader tillkom så som rådhuset, Frimurarhotellet och söderportskolan, som jag själv gick på under min gymnasietid.

Kristianstad är en stad där det finns många välbevarade miljöer och byggnadsobjekt som gör att man får en klar bild av utvecklingen från 1600-talet fram tills idag. Det är en stad med en hel del historia i bagaget men också en otroligt vacker stad med den fria sikten över Helge å och även de äldre byggnaderna. Därför ville jag dela med mig lite av min fina hemstad, Kristianstad.

Kommentera

