Det personliga Egypten

När vi fick denna uppgift så var det bara en plats som jag kunde tänka på, och det var antiken Egypten. Egypten för mig är ja, allt. Redan som litet barn väcktes mitt intresse för detta otroligt fascinerande land och det roliga är att jag inte har en aning om vart detta intresse kommer ifrån. Det var dock inte pyramiderna som lockade, utan konsten, fynden, religionen, ritualerna med mera..

Jag tror att den kommunikationen som involverar det antika Egypten har varit den mest avgörande katalysatorn för intresset. Film, media, böcker, rapporter delar för mig samma intresse om det på något vis handlar om Egypten. Idag kan jag fortfarande komma på mig själv när jag är nära på att köpa Egypten influerat lego bara för att det har med Egypten att göra. Det väcker alltså fortfarande intresse inom mig kring Egypten och är fortfarande min stora kärlek.

( Första skivan jag köpte, Iron Maiden – Powerslave. Antagligen för bilden)powerslave

Denna kulturmiljö är som sagt väldigt viktig för mig, och när Arabiska våren inträffade i Egypten fick jag en hel del klumpar i magen. Tänk om de förstör platser, konst eller värdefulla skatter? Det har förekommit att människan förstört kulturarv/kulturmiljöer i konflikt sammanhang och detta var enligt mig det värsta som kunde hända Egypten. Kulturarvets roll för detta land är oerhört viktigt, men även för hela världen då det säger något om hur människan har varit och utvecklats.

( Luxor (thebe) Egypten)egitto_luxor

För mig är ett kulturarv en plats där innebörden av byggnaden eller strukturen är så pass viktig så den bör finnas kvar för kommande generationer. Det materiella arvet är lika viktigt som det immateriella dvs. traditioner eller sagor, sånger mm. Detta för att det säger något om hur världen har sett ut och hur människor har integrerat med varandra. Likaså för kulturmiljö fast fokus ligger på helheten mellan kulturarvet och det kringliggande landskapet.

När jag började vid detta program (Kulturmiljöprogrammet) så hade jag ganska lite information om vad ett kulturarv/kulturmiljö var och bestod av. Jag tänkte att det bara bestod av de storslagna byggnaderna från förr samt de kända naturområdena. Nu har jag fått en inblick i att det är så mycket mer än så ( t.ex. det immateriella arvet) och har även ökat min respekt för dessa platser. Även vördnaden och viljan till att bevara en plats eller tradition har avsevärt ökat hos mig.

Viljan till att åka till Egypten och arbeta med kulturarv samt kulturmiljö har nog aldrig varit större. Att göra en skillnad och informera människan om detta fantastiska kulturarv är en dröm jag länge haft.

Jag har tyvärr aldrig varit i Egypten, men fortfarande 20 år senare så kan jag komma på att jag dagdrömmer om att gå kring och se, lukta, känna, även höra mina fotsteg när jag går runt i templet i Luxor. Min dröm är givetvis att få arbeta i Egypten.

2 thoughts on “Det personliga Egypten

  1. Jag hoppas att du gör en resa till Egypten snart! Jag har själv varit där och besökt dem största (och populäraste) besöksmålen i Kairo och Luxor. Jag besökte bland annat Luxortemplet i Thebe, det var helt fantastiskt. Jag är också väldigt fascinerad av egyptiskt historia och arkitektur. Kul att se att fler i klassen är det också!

Kommentera

