Al-Andalus idag känd som Andalusien

Jag kan börja berätta att kulturarv för mig är något som har efterlämnats, det kan vara både det materiella som det immateriella. Det speglar en bakgrund, identitet, som har en historia att berätta. Det kan handla om många olika faktorer som byggnader, krig, makt, religion, seder, språk, med mera. och som är kopplade till varandra på något sätt. Dessa kan vara något som påverkar människor än idag, som språket, men kan även vara något bortglömt eller mystiskt.

Jag vill dela med mig av en resa som jag gjorde för några år sedan som än idag är en resa som jag planerar att få uppleva ännu en gång. Jag åkte till Granada i södra Spanien endast för att möta upp några vänner. I Granada fick jag uppleva Alhambra. Detta välbevarade arv väckte ett intresse om Morernas tid och dess influens i området. Detta ledde till att jag bestämde mig för att besöka fler städer i Andalusien, som Sevilla, Córdoba, Malaga, där morernas arv än idag finns kvar.

Lite kort om Andalusiens historia
År 711 börjar de morernas erövringarna. Under 800 år blev den arabiska civilisationen Al-Andalus (Andalusien) den mest framgångsrika och blomstrande regionen i Västerlandet. Det arv, i fråga om rikedom och lärdom, spreds och finns på olika sätt kvar i de åtta andalusiska provinserna än idag.
Slutet på den morernas epok inleddes med att kristna trupper segrade över en morernas armé vid Navas de Tolosa år 1212. År 1236 föll Córdoba och år 1248 Sevilla. Granada föll inte förrän år 1492 och därmed var morernas epok över. Kvar finns nu ett rikt kulturarv och många vackra byggnader från dess tid.

Att få uppleva morernas kulturarv och kulturmiljö i städer var en ny upplevelse för mig. Då jag vissa gånger fick känslan av att jag var i Marocko, med dess folktäta marknader, lukten av alla kryddor, vattenpipor, starka färger och omringad av det arabiska språket.

Men att man bevarade byggnaderna som morerna byggt upp med tiden är något jag beundrar. Alhambra var en borg/fort som byggdes under året 800 av morerna, som efter morernas fall byggdes en del utav det om till ett palats. Men morernas arkitektur influerar där än idag. Mezquita är en moské i Córdoba som byggdes av Morerna som efter dess fall har bevarats. Moskén användes efter morernas tid som en kyrka för det katolska folket. Dessa är bara två av alla byggnader som finns i regionen. Men man får inte glömma att det finns andra kulturarv bevarade och som har influerat i dessa städers gator som Synagogan i Córdoba som finns bland de judiska kvarteret som dök upp under 1400 talet och är idag välbevarat, eller de romerska kyrkorna. Morerna hade även ett stort inflytande i det spanska språket där många av de spanska ord som finns idag är lånade av det arabiska språket, inklusive regionens namn Andalusien som kommer från Al-Andalus.

Med resans gång blev jag allt mer nyfiken på morernas inverkan på det lokala folket idag.  Jag träffade många lokala människor som var stolta av byggnaderna som finns. Men det som förvånade mig mest var att många nekade till att ha arabiskt bakgrund och sedvanor, och ”tryckte” ner den så kallade arabiska identiteten och bakgrund som en gång styrde Andalusien. Jag fick uppleva många negativa tankar om det arabiska folket av lokala personer och se segregationen bland folket. Men samtidigt fanns det en stolthet över den arv som efterlämnats. Och att själv se och känna att man är i ett arabiskt land när man i själva verket var i Spanien bevisar för mig att morernas seder och social vanor än idag finns kvar bland folket.

 

bild                                image

Första bilden är Alhambra (Granada) och den andra är tagen inne i Mezquita (Córdoba)

 

One thought on “Al-Andalus idag känd som Andalusien

  1. Väldigt intressant läsning, har själv varit utanför Malaga väldigt många gånger men aldrig lyckats ta mig upp till Alhambra. Har velat, men det har aldrig blivit tid till det. Det ska det bli ändring på i sommar!

Kommentera

